جوشکاری خشک
مکانیک شوشتر
توضیحاتی برای ساده کردن راه دانشجویان مکانیک شوشتر

 

جوشکاری خشک در زیر آب به منظور رفع اشکالات مربوط به روش مرطوب در سال 1968 و در موسسه API (انجمن نفت آمریکا) پایه گذاری شد. اصول جوشکاری خشک بر این متکی است که یک اتاق تحت فشار هوا در اطراف محل جوشکاری ایجاد می کنندو غواص با وارد شدن به این اتاق شروع به جوشکاری می نماید. از آنجا که هزینه ایجاد اتاقهای چوشکاری زیر آب بسیار بالاست در سالهای بعد و پس از مطالعات و تحقیقات زیاد روش دیگری برای جوشکاری زیر آب ابداع شدو آن استفاده از HYDRO BOX می باشد. هایدرو باکس محفظه شفاف کوچکی است که در اطراف درز جوشکاری قرار گرفته و توسط فشار گازی خنثی از آب خالی می شود و جوشکار فقط دست خود یا قسمتی از بدن خود را در آن وارد می کند ولی خود در داخل آب است.
تحقیقات انجام شده و تجربیات بدست آمده نشان داده که از روش جوشکاری خشک می توان در عمق 600 متری دریا نیز استفاده نمود.
 
هایدرو باکس محفظه شفاف کوچکی است که در اطراف درز جوشکاری قرار گرفته و توسط فشار گازی خنثی از آب خالی می شود و جوشکار فقط دست خود یا قسمتی از بدن خود را در آن وارد می کند ولی خود در داخل آب است.
 
این اتاقهای جوشکاری به صورت دو تکه ساخته می شوند که دارای دو دریچه روبرو به هم برای عبور لوله از میان اتاق می باشند. ابتدا و تکه های پایینی اتاق در بستر دریا مستقر شده سپس لوله ها بر روی آنها سوار می شوند و بعد تکه های بالایی را بر روی تکه های پایینی اتاقها قرار می هند. در مرحله بعد با تزریق آب فشرده آب داخل اتاق را خالی می کنند.
 
تا کنون اتاق های مختلفی برای جوشکاری خشک در زیر آب با طرح های گوناگون از نظر فشار داخلی ،تهویه و . . . طراحی و به کار گرفته شده اند
برای آب بندی محل ورود لوله ها از لاستیک و لایه های باد شونده استفاده می شود. از طریق یک کشتی که در سطح آب قرار دارد فشار هوای لازم برای اتاق،هوای لازم برای تنفس غواصان جوشکار ، برق لازم ، تلفن و سیمهای مخابزاتی و ... از طریق کابلها ، شلنگها و لوله های ارتباطی به داخل اتاق فرستاده شده و مرتباٌ کنترل می گردد. تا کنون اتاق های مختلفی برای جوشکاری خشک در زیر آب با طرح های گوناگون از نظر فشار داخلی ،تهویه و . . . طراحی و به کار گرفته شده اند. در برخی از اتاقها فشار آب در عمق مربوط یکسان بوده و بنابراین جوشکار باید درون اتاق نیز از ماسک و سیستم های کمکی برای تنفس استفاده نماید.

در نوع دیگری از اتاقهای جوشکاری زیر آب که ساخت یک شرکت فرانسوی است کلیه گازهای سمی ، دود و مه ناشی از جوشکاری توسط سیستمهای تهویه مکیده شده هوای داخل اتاق مرتباٌ تهویه و سیکوله می شود. همچنین در برخی از پروژه های بزگ جوشکاری زیر آب این امکان وجود دارد تا با ایجاد ایستگاه های جوشکاری در زیر دریا جوشکاران برای چندین روز متمادی در زیر دریا مستقر گردند.
 
جوشکاری خشک در زیر آب با طرح های گوناگون از نظر فشار داخلی ،تهویه و . . . طراحی و به کار گرفته شده ان
 
این ایستگاه ها شامل اتاقهایی برای استراحت ، مطالعه ، سیستمهای مخابراتی و اتاقهای کار برای جوشکاران می باشند که فشار تمام این اتاقها در حد فشار جو است. این اتاقها و ایستگاه های جوشکاری معمولاٌ برای جوشکاری در عمق زیاد به کار گرفته شده واین امکان وجود دارد که برای صرفه جویی در وقت و راحتی غواصان جوشکار ، آنان را توسط کره های غواصی به داخل اتاقهای جوشکاری زیر آب فرستاد.

جوش حاصل از بکارگیری روش خشک دارای کیفیت بالایی بوده و در اغلب موارد با کیفیت جوش خارج از دریا و در مجاورت هوا برابری می کند. یکی از مهمترین مزایای جوشکاری خشک در مقایسه با جوشکاری مرطوب امکان پیش گرم کرئن و عملیات حرارتی پس از جوشکاری است. اما نباید فراموش کرد جوشکاری خشک نسبت به جوشکاری مرطوب بسیار پر هزینه تر است.
 
جوش حاصل از بکارگیری روش خشک دارای کیفیت بالایی بوده و در اغلب موارد با کیفیت جوش خارج از دریا و در مجاورت هوا برابری می کند.
منابع:
-under water welding conractor magazine
new electrode advances under water weldingtechnology
جوشکاری و برشکاری زیر آب (ترجمه مهندس محمد حسن علی بابائی)
- جوشکاری عملی (محمد رضا افضلی)
- ترجمه : فرشید مومنی فراهانی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:جوشکاری,خشک,مکانیک,جوشکاری خشک,شوشتر,
ارسال توسط مهدی بهرامی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 448
بازدید کل : 251512
تعداد مطالب : 179
تعداد نظرات : 27
تعداد آنلاین : 1



 src='http://pIChaK.NEt/upper/scrolltopcontrol.php?t=25' >");